Barra Honda - Reisverslag uit Barra Honda, Costa Rica van Annick Planque - WaarBenJij.nu Barra Honda - Reisverslag uit Barra Honda, Costa Rica van Annick Planque - WaarBenJij.nu

Barra Honda

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annick

18 Januari 2010 | Costa Rica, Barra Honda

Nooit heb ik ondervonden dat er zoveel belangstelling was voor m´n leven! Ik zal me er dan toch maar aan toe moeten geven, jullie weer eens een update te geven.. Ik hoop dat ik ook vooral mijn (lieve) opgewonden nichten er een plezier mee doe? Moet toegeven dat het inderdaad weer echt een tijd geleden is dat ik wat geschreven heb en heb dan ook weer hele leuke dingen gedaan!

Ik zit nu al bijna een maandje in het nationaal park ´Barra Honda´. ´S ochtends word ik gewekt door het gebrul van de aapjes en staat er heerlijk ontbijt voor te wachten. Jullie zullen misschien denken dat ik hier in een hangmat tussen de insecten leef, maar gelukkig heb ik het best goed getroffen! Ik slaap in een ´dorm´ in een stapelbed met een badkamer. Mocht ik af en toe eens zin hebben in een koude douche, heb ik gezelschap van een heel lief klein kikkertje die de douche uitspringt als ik m aan zet! We hebben hier zelfs een kokin, die heerlijk eten maakt.. Gallo Pinto mag natuurlijk niet ontbreken (en geloof het ook niet, ik vind het tegenwoordig heel lekker!), verder eet ik ´s ochtends eitjes, gebakken bananen en toast en af en toe krijg ik zelfs pannekoeken.. ´S middags en ´s avonds wordt er ook lekker gekookt en sta ik ook regelmatig te helpen met koken! Elke dag wordt er dan ook specifiek aan mij gevraagd: ¿va pescar? (vissen) Een spaanse uitdrukking voor iemand die zn bord altijd vol heeft.. (Ik hoop dat Opa zich nu niet te veel zorgen maakt over m´n gewicht?)

Wat mijn project zelf betreft; elke dag werk ik ´s ochtends van half 9 tot 12, en ´s middags van half 4 tot half 6. Bij de meeste projecten moeten we de bergoplopen. 2km bergopwaards klinkt niets, maar ik moet zeggen dat ik aan het begin wel merkten dat ik al een paar maanden niet meer heb gesport! Eenmaal aan de top aangekomen werd ik dan ook altijd ´cara de tomate´(tomatenhoofd) genoemd..
Verder zijn we bezig met verschillende dingen.
- ´Vlinderproject´, we hebben butterflytraps gemaakt. Deze hangen we op, op verchillende plaatsen en verschillende hoogtes. Een dag later halen we ze op. Elke keer als we het project doen, ontdekken we meestal wel een nieuwe soort!
- ´Vleermuizen´, het park staat vooral bekend om de (42!) grotten, vandaar dat deze schatjes ook in het park leven! deze week zijn we gestart met het bats project. Met grote ´canes´ die we gekapt hebben met onze machetees, hebben we netten van 3x12 m opgehangen. Laat in de avond gaan we het bos in om elke 15 minuten de netten te checken.. Rond middernacht komen we pas terug. Als we een vleermuis hebben gevangen, wegen/meten we deze om zo onderzoek te doen naar de verschillende soorten in het park..
- ´Grot´ We hebben ook al 2x de grot bezocht, dit is de enige die open is voor ´public´. Het is nog heel erg in natuurlijk staat, dus je moet helemaal klimmen en klauteren om naar verschillende kamers te gaan. Morgen gaan we beginnen om echt in de grot te werken. Door ´steps´ en ´touwen´ neer te leggen en op te hangen wordt deze iets toegangelijker, voornamelijk voor de toeristen.
- ´Sensorcamera´s, met onze machetes maken we verschillende transects. Als het ware vierkanten van 50x50 die we met de GPS bij houden. Op elke hoek hangen we een sensorcamera die we na een week ophalen. Op deze kunnen we bijhouden wat voor een dieren er leven in het park (en waar&wanneer&hoeveel enz)
- Verder doen we ook soms community work. Zo zijn we bezig geweest met het cleanen en ontbossen van een voetbalveld voor de mensen in Barra Honda village. En veel onderhoud aan de ´trails´ in het park, schoonmaken en schilderen etc. Ook hebben voor de locale brandweer een hindernis parcour gebouwd naast het voetbalveld om ze eens even flink in shape te brengen.

Ik heb het echt super leuk (gehad). De mensen zijn super en omdat ik er rond kerst en oud en nieuw was heb heel veel Costa Ricaanse ´Fiestas´ gehad. Oscar, de jongen uit Costa die met ons werkt elke dag, heeft ons bijvoorbeeld vaak uitgenodigd voor allerlei dingen. Zo heb ik bijv. het eerste weekend meteen een varken geslacht zien worden bij Oscars ouders thuis.. Een echt Costa Ricaans ritueel vooral rond de feestdagen, wat natuurlijk eindigt met een lekkere lunch met erg veel varkensvlees.. Moet wel zeggen dat ik tijdens het eten het knorrende varkentje voor me zag, die 2 uur daarvoor nog leefde..
Ook ben ik regelmatig met de kokin (Meicel) of met de andere mensen die werken in het park naar dorpsfeesten geweest of feesten in de buurt. Waar mensen waarschijnlijk echt nog nooit een buitenlander gezien hebben! Helaas meot ik me er dan helaas dan ook maar aan toegeven dat ik af en toe met een tico merengue of salsa moet dansen.

Waar deze provincie ook erg bekend om staat is ´bullfighting´. En hele grote happening waar de tico´s helemaal los gaan. Ik ben gister en eergister samen met een vriendinnetje uit Barra Honda met 5 tico´s naar Santa Cruz geweest voor de torro´s.. Een soort voetbaltribune vol met Costa Ricaanse cowboys die die met hun biertjes in hun hand de mannen op de stieren toejuichen! Een enorm groot feest met straten vol met barretjes en kraampjes en een kermis. Qua het aantal mensen wat er op af komt, is het voor mijn gevoel zo ongeveer vergelijkbaar met koninginnendag in NL! Een hele aparte ervaring dus..

Met kerst ben ik met 3 volunteers naar Monte Verde geweest omdat we deze dagen vrij hadden. Daar hebben we oa ge-canopyd.. Met zo´n 10 verschillende kabels van sommige wel een 1km lang, vlieg je op honderden meters hoogte door het regenwoud door de jungle! De laatse kabel werd je horizontaal opgehangen om als een soort superman door de jungle te vliegen.. Met kerstavond zijn we uitgenodigd door een jongen die lang in Barra Honda gids is geweest, voor een heerlijk kerstdiner in zijn hotel! Gastvrijheid is bij de Costa Ricanen dus niet ver te vinden!

Oud en nieuw heb ik dan weer gevierd bij Oscar´s ouders en op die manier heb ik dan gelukkig niet de feestdagen met de leguanen en de aapjes hoeven vieren!

Verder heb ik alle weekenden vrij gehad. Ik ben met een Amerikaans meisje de eerste weken veel om gegaan. We zijn samen gaan surfen in ´Samara´, een strand in de buurt. Vervolgens ben ik met een NL´s meisje ´(Irene) de weekenden daarop weer naar Samara gegaan om lekker de relaxen en wat cocktails te drinken. In Samara heb ik ook Puck ontmoet!

Ik heb dus weer een hele leuke maand achter de rug en wil waarschijnlijk nog een paar dagen terug naar Barra Honda omdat ik het er zo leuk heb gehad.

Vandaag helaas vertrokken uit Barra Honda.. Nu ben ik in San José met Puck en Irene omdat we morgen naar Panama gaan! Verder komt mn mammie over 2 om samen mn laatste weekjes in Costa Rica te reizen!

Staan me dus gelukkig weer genoeg leuke dingen te wachten.. Nu dus klaar met mn projecten in Costa Rica. Een klein maandje reizen naar dus onder andere Panama en daarna weer Costa Rica!

Ik zal proberen de volgende keer iets eerder wat van me laten horen!


Hasta luego!! Muchos besos

  • 18 Januari 2010 - 07:55

    Eem:

    Geweldig lieve annie,je verhalen klinken echt helemaal super!
    Geniet!!
    xx

  • 18 Januari 2010 - 08:09

    (Grote) Emily:

    Hoi Anick,
    Ik zie gelukkig dat Liesbeth de stap heeft genomen om te komen naar je! Leuk hoor! Veel plezier in Costa Rica en geniet van het prachtige leven daar. Liefs Emily

  • 18 Januari 2010 - 09:38

    Pappie:

    Wat een geweldig leuk verslag weer lieve Niek!

    En wat zullen je nichten blij zijn dit weer te lezen - take care - en tot skype's -

    Dikke zoenen,
    Pappie

  • 18 Januari 2010 - 09:50

    Flo:

    Ben blij dat je het zo leuk hebt schattie! Foto's zien er ook goed uit! Spreek je hopelijk snel, xxxxxx

  • 18 Januari 2010 - 10:36

    Rosalie:

    Lieverd! Fijn om te horen dat het goed gaat en leuk dat je in de weekenden zoveel vrije tijd hebt om tripjes te maken!! Is die groene kikker op je fb die uit je douche? :) En wat lullig dat ze je tomatenhoofd noemen!!! Haha, geniet er nog van en veel plezier met puckie!!! XXX

  • 18 Januari 2010 - 12:25

    Annemijn:

    Lieve nicht, wat een coole verhalen, krijg er helemaal kippenvel van!! Wat een waanzinnige dingen maak je mee en wat gezellig dat je mam komt!! Super leuk om te lezen! Geniet daar!! x Mijn

  • 19 Januari 2010 - 16:00

    Q:

    niiccee, reageer is op mijn smsje!! xx

  • 19 Januari 2010 - 20:12

    Nath:

    anniee.. wat ontzettend leuk dat je met dieren mag werken. Ben echt zo jaloers. Die leguanen zijn rare beesten he? ik heb ze namelijk ook in het echt gezien toen ik in Ecuador was. De leguanen hadden in Guayaquil (mijn geboorte stad) een eigen park.. haha. Trouwens, jezus jij hebt een ongeluk gehad met de bus. Weet je hoe eng! Ik hoorde het vandaag van je mammie. Jeetje ik schrok me echt rot. Gelukkig heb je het overleefd! Wil je puck als je haar nog spreekt de groetjes doen! Ik mis je meid.

    Kussiessss

  • 19 Januari 2010 - 20:13

    Nath:

    ohja.. en nog veeel plezier he! :D

  • 31 Januari 2010 - 18:59

    Adine:

    een ongeluk? Jeetje ik hoop dat je helemaal heelhuids daaruit bent gekomen...Als het goed is is je moeder er nu wat leuk om met haar rond te reizen en alle bijzondere plekken te laten zien.
    geniet er maar van Annie.
    veel liefs vanuit amsterdam van je nicht en je neven want die zijn ook heel benieuwd hoe het met je gaat.

  • 02 Februari 2010 - 12:27

    Jessie:

    Helemaal jaloers klinkt super. Geniet en heel veel plezier samen met je moeder. Dikke kus de Buurtjes

  • 07 Februari 2010 - 13:05

    Jan David:

    Lieve Annick,

    Even een bericht van je oom uit Amsterdam met Quick naast me. Heel erg dat we nog niet naar je gemaild hebben.Begrijp dat je moeder ook al bij je is geweest en dat het heel leuk hebt. wel eng van je bus ongeluk. Hoop dat het allemaal mee viel.We missen je natuurlijk ook in Amsterdam en voel je niet verplicht te reageren. Geniet maar lekker en ik zal zo nu en dan wat sturen. Dikke zoen ook een beetje vanuit London omdat ik daar net een prachtig appartement heb gevonden. Kan je eens lekker met je vriendinnen of zus gaan zitten.

    Jan David en Quick.

  • 11 Februari 2010 - 15:52

    Frans Andeweg:

    Hoi Annick,
    Via je moeder (getroffen bij de Blokker) heb ik gehoord over je reis. Met veel plezier je verslagen gelezen. Harstikke leuk joh. Ik hoop dat je nog een geweldige tijd daar hebt en geniet ze.. Doe Puck ook de groeten van me.
    Groetjes
    'meester' Frans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Barra Honda

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 April 2010

hockey y trabajo

06 April 2010

5 stempels verder

18 Januari 2010

Barra Honda

10 December 2009

¡Pura Vida!

25 November 2009

Buenas!
Annick

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 11734

Voorgaande reizen:

16 November 2009 - 13 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: