¡Pura Vida! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Annick Planque - WaarBenJij.nu ¡Pura Vida! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Annick Planque - WaarBenJij.nu

¡Pura Vida!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annick

10 December 2009 | Costa Rica, Liberia

Dank voor alle leuke berichtjes, altijd fijn om te weten dat mn blog daadwerkelijk wordt gelezen!..


Time flies over here!! Ik heb inmiddels al het gevoel dat ik hier zo ongeveer ben ingeburgerd en ik heb zelfs al meer woorden gewisseld dan ´pura vida´ met mn host-pápi!
Verder is het Inmiddels al de 3de week dat ik naar danslessen ben geweest en mn heupen werken steeds meer mee. Al zou ik nooit een pro worden, toch vind ik het nog steeds leuk! Door dansles ook locals leren kennen waar ik af en toe ook mee om ga.. Kan in ieder geval geen kwaad om af en toe eens met een de tico´s te socializen! Ik ben al 2 x met ze naar de bioscoop geweest waarvoor je nog geen 2euro voor betaald! Helaas kan ik volgende week nog maar een keer gaan omdat dat de laatste engelse film is die draait..


Er zijn ook wat veranderd.. Ik ben na ruim een week om mn school erachter gekomen dat het niet was waarvoor ik gekomen was. Ondanks dat de kinderen super zijn en heel erg aanhankelijk zijn, vond ik het niet leuk op de school. Meestal zat ik 3 uur lang in een lokaal niets te doen. Omdat de lerares alleen maar liedjes met ze aan het zingen is of ze dingen laat doen waar ik niet aan kan meehelpen. Ik heb in al die dagen alleen 2x met ze getekend en ik heb muizentrappetjes met ze gemaakt. Voor de rest kon ik niets doen. Elke dag kwam de lerares ook een half uur te laat, zodat ik met een ging vol rennende krijsende kinderen zat opgescheept. Ook ging ze vaak genoeg de klas uit en liet ze me vervolgens alleen met de kids en werd ik geacht om de les op een of andere manier over te nemen.
Ik wilde dit dus niet langer, dus ik ben naar de organisatie gegaan. Ik werk nu al anderhalve week op een school met gehandicapte kinderen. Wat me meteen de eerste dag al opviel is dat alle leraren heel erg geinterreseerd in me waren en meteen allemaal vragen en grappen op me afvuurden. Dat was dus al erg positief omdat de leraren op mn oude school me niet eens gedag zeggen.. Ik voelde me meteen thuis. Ik werk op een groep van 5 kinderen. Het is de oudste groep (mijn leeftijd) en de meeste lopen gewoon geestelijk wat achter, maar niet eens heel zwaar. Ze kunnen dus in principe alles doen, maar lopen gewoon wat achter in hun doen en laten. De lerares is super leuk en ik kan heel erg met haar lachen! Op de school werken de kinderen heel veel met hun handen, dus elke dag wordt er wel iets geknutseld. Ik heb gister bijv koekjes met ze gebakken en vandaag hebben met ze alle ge-aerobicd! Ondanks dat de school dus leuk en gezellig is ben ik er wel achter gekomen dat de ´werkcultuur´ hier heel anders is. Het zal vast niet overal zo gaan, maar in het algemeen werken ze niet hard. Als we bijv. een groepsactiviteit doen met muziek, zitten de leraren lekker te chillen en dat vinden ze heerlijk. Na 5 min wil ik alweer wat doen, maar ik heb maar geaccepteerd dat het hier anders gaat! Bijv ook de muziekleraar doet helemaal niets behalve af en toe een cd´tje opzetten, en voor de rest loopt ie een beetje rond om met mensen te praten of een beetje te zitten.. Wel een ´eer´ dat ie op zo´n manier wel kan zeggen dat hij muziekleraar is..
Vanavond ga ik ook met mn school eten, om 10u zijn we met alle leraren naar een grote ruimte gegaan om het daar voor vanavond te versieren. En met ´het versieren´ is dan ook alles uit de kast gehaald!
Dus met mn school zit het nu wel goed, al vind ik nou niet echt geweldig dat ik om 7u aanwezig moet zijn.. Afgelopen week was ik trouwens wel een dag vrij van school omdat er geen water was. DIt was wel mn kans om eindelijk een keer uit te slapen.. Had alleen even over het hoofd gezien dat er uit mijn douche ook geen water kwam..


In de weekenden, maken alle volunteers meestal uitjes. Zo ben ik mijn 2de weekend naar ´Tamarindo´ geweest en van de beste surf stranden in Costa Rica, wat daarnaast trouwens ook bekend staat als een party-place. Ik was zaterdag ochtend met 2 volunteers vertrokken zodat we er op tijd zouden zijn. We zijn meteen surfles gaan regelen. 2 uur lang hebben we les gehad en ik vond het echt suuuper leuk!! Het ging best goed en ik ben dan ook zeker van plan om in januari echt goed te gaan leren surfen! Daarnaast zijn de golven hier blijkbaar altijd goed, dus er is niets wat me tegenhoud.. Verder heb ik in Tamarindo hele relaxede 2 daagjes gehad, zaterdag uitgegaan en zondag nog een beetje op het strand gelegen. Na mn surfles was ik trouwens wel iets te optimistisch.. Ik had uit alle enthousiastme zondag meteen een bord gehuurd, maar ik geloof dat een extra lesje geen kwaad zou kunnen. Ik had namelijk spierpijn van de dag daarvoor, dus op mn board liggen lukte al amper.. Wel een goede reden om het over een maandje te hervatten in ieder geval!

Afgelopen weekend ben ik met 3 meisjes 4 dagen naar Nicaragua geweest! Vanaf Liberia is de grens best dichtbij, maar ´at the border´ was where all the fun started.. We waren kennelijk niet de enige ´tico´ bus die bij de grens was aangekomen. 2 u in de brandende zon moeten staan voor de grens, om vervolgens een stempel te krijgen en een formulier in te vullen. Vervolgens lopend naar het ´Nica´ deel voor nog een stempel, formulier en voor het betalen van een fee. Na zo ongeveer 7 keer mn paspoort nog te hebben moeten laten zien was ik dan eindelijk in Nicaragua.. We hebben daar een taxi genomen naar ´Granada´. Ik moet zeggen dat de taxi´s in Nicaragua toch echt minder betrouwbaar zijn dan in Costa Rica.. Na een ruim uur hard rond te hebben gecrosst, reden we ongeveer een derde van de max snelheid.. De motor werd TIJDENS het rijden ook een paar keer op nieuw gestart! Uiteindelijk tot stilstand gekomen omdat het zo niet meer langer kon werd er het een en ander gesleuteld aan de motor en hebben het uiteindelijk ´tot mijn verbazing´ tot Granada gered. Granada is een heel mooi stadje met hele mooie klassieke gebouwen. Alle gebouwen hebben felle kleuren en er hangt een heel leuk sfeertje! Vrijdag en zaterdag hebben we een beetje rondgelopen en zondag zijn we naar het grootste meer van Midden-Amerika geweest om lekker even te relaxen. ´S avonds zaten we alle avonden altijd in de ´main street´ met allemaal terrasjes lekker te eten. Zondag middag zijn we na het meer naar ´San Juan Del Sur´gegaan. Hier ook werden we halverwege in een andere taxi gezet omdat de taxi chauffeur nog rijst en eieren moest kopen voor zijn familie. San Juan del sur is een heel leuk/mooi strandplaatsje met heel veel hostels en ook vrij veel toeristen. Altijd fijn dat je in dit soort plaatjes weer wat westers kan eten.. ´S avonds zijn we heel leuk uit gegaan en de volgende dag weer naar Costa Rica vertrokken.


Het komt er op neer dat ik het hier dus nog steeds heel erg naar me zin heb! Over een klein weekje vertrek ik helaas alweer naar mn ´natuur´ project ergens in een nationaal park ten zuiden van Costa Rica. Daar weten ze in ieder geval wel wat werken is en mag ik lekker mn muscles gaan testen! Vanaf de 17de van dec heb ik dus ook geen internet en telefoon verbinding meer en zal ik dus gaan ervaren hoe het is om kerstmis te vieren met de parkrangers.. Kerstmis is hier trouwens een hele grote happening. 2 weken geleden werden in mn host family de lichtjes al te voorschijn gehaald en we hebben nu ook al een klein kerstboompje. De hele familie heeft ook al jurken gepast en mn hostmom heeft dan ook verschrikkelijke medelijden met me dat ik kerst niet bij hun thuis vier.. Ook in Liberia zelf, zijn de winkels vol met kerstspullen en worden er allemaal ´Feliz Navidad´ songs gedraaid!


Ik ga snel naar huis, want de rijst staat weer op me te wachten!!



Muchos besos




  • 11 December 2009 - 11:56

    Q:

    Sounds greaaattt xxx

  • 11 December 2009 - 13:29

    Arthur:

    Woow.. ik krijg kriebels om naar het buitenland te gaan. Waar jij zit is echt Paradise..

    Veel plezieer en een super goeie tijd daar!
    CIAOO

  • 11 December 2009 - 15:41

    Elisa:

    Heeeeel vet annie!!! En ik weet zeker dat je kerstmis niet meer stukkkk kan!! doe de olifanten enzo de groeten KUS

  • 11 December 2009 - 17:53

    Yunus:

    dope

  • 11 December 2009 - 20:31

    Marjolein:

    annick, het gaat weer mis!. Ik stop nu, ik zal je reisverhalen lezen, wens je veel plezier en tot de volgende keer. Fijne kerstdagen, veel sneeuw en zo!!!!
    dikkezoen van marjolein, frank en joost

  • 11 December 2009 - 20:58

    Willemijn:

    Hoi hoi!

    Klinkt weer helemaal leuk joh!
    Je kan echt merken dat je het naar je zin hebt.
    Veel plezier nog!

    Groetjes
    Willemijn

  • 13 December 2009 - 14:26

    Juul:

    Wat leuk dat initiatief tonen ook gelijk geleid heeft tot iets doen dat meer voldoening geeft!Wanneer je nog eens de kans hebt gewoon naar een spaanstalige film gaan. Wanneer je jezelf 'verdrinkt'in de taal gaat het vaak het snelst. Veel plezier bij je volgende project.

  • 13 December 2009 - 22:44

    Juke En Anne:

    hoi Annie,
    wat een leuke verslagen!
    maak maar veel foto's
    we zijn heel benieuwd of je al goed kan dansen met je heupjes! wel raar dat je kerst viert in de warmte en wij in de sneeuw.
    juke en anne

  • 14 December 2009 - 10:54

    Willemijn Vder Holst:

    Hee schatje! Ik ben benieuwd hoe Kerst in de jungle bevalt!

  • 14 December 2009 - 21:47

    Lot:

    lekker lekker lekker

  • 15 December 2009 - 20:11

    Emma:

    Leuke verhaaltjes annie!! Klinkt allemaal top! Have fun daar xxx

  • 18 December 2009 - 08:57

    Annemijn:

    Aangezien je dit pas leest als je weer terug uit de jungle bent....hoe was het??? Wat een coole verhalen allemaal en wat goed dat je meteen actie ondernomen hebt toen de school niet was wat je ervan verwachtte! Top! Benieuwd naar je volgende verhaal! dikke kus Mijn

  • 31 December 2009 - 08:57

    Lieke:

    Hi Annick, goed om te horen dat je toch een leuk project hebt waar je wel wat kan doen. Wel jammer om te horen dat het niet in 1x goed is gegaan, maar je positieve instellingen is echt super! Stiekem wordt ik ook wel jaloers als ik lees over de danslessen en uitstapjes, hier is het gewoon koud en nat ;)
    Veel plezier nog en een fijne jaarwisseling!
    Groetjes, Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 06 Januari 2010 - 17:09

    Just:

    IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!IK-WIL-EEN-BERICHTJE!!!!

  • 07 Januari 2010 - 14:24

    Annemijn:

    Wat een drammer hè, die Just!! Maar...een klein nieuw verhaaltje is wel leuk!! haha. Nee hoor, geen bericht is goed bericht, GENIET!!! x Mijn

  • 09 Januari 2010 - 13:37

    Lorrie En Just:

    Annickoooo!

    Je favo vriendinnetjes hier: je nichtjes; Lorrie en Zjustine!

    We zitten in de bibliotheek, terwijl het buiten sneeuwt, ijzig koud is en er een ongure wind staat (wij hier als dik ingepakte teletubbies warm proberen te blijven) denken wij aan jou, in je paradijsje...

    Ik, Just ben natuurlijk serious business hard aan de studie. Pien daarentegen, zit hard te blokken op haar....autotheorie. Ook belangrijk, zullen we maar zeggen :P
    Wel moet ik van haar zeggen dat ze erg geniet van het theorie-boekje wat ze van jou mocht lenen. Af en toe slaat ze bladzijde om en komt er een heerlijke geur aan herinneringen aan onze nicht naarboven. Die eens, dicht bij ons was... Maar, je ziet hoe erg laurien het boekje waardeert, dit was dan ook een manier om de omstandigheden wat te verzachten, want- hier komt het- het boekje is onlangs, samen met laurien, in de sneeuw gevallen. Doorweekt, bladzijdes aan elkaar geplakt, je kent het wel. Ze betreurt het ten zeerste en deelt jou bij dezen mede dat ze als de vliegende donder een nieuw auto boekwerk voor je aan zal schaffen. D'accord? Capiche?

    ppoeeh, dit kleine literaire hoogstandje heeft van ons cafeine- behoevende types gemaakt, dus wij gaan op naar de coffee cornert.

    heel veel liefs, geniet en een dikke kus van Just en een lebbertje van snorrie

  • 13 Januari 2010 - 11:16

    Q:

    waiting for a new one..

  • 13 Januari 2010 - 18:35

    Yunus:

    ja het wordt indd tijd voor een nieuwe!

  • 17 Januari 2010 - 13:02

    Am En Oop:

    Lieve Annick.
    We vinden het allemaal even spannend wat je beleeft.Als je nog niet bent opgegeten door een puma in het regenwoud. Dan wensen je verder een goede reis naar Panama en Argentinie want dat komt al spoedig.
    Liefs Am en Oop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Liberia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 April 2010

hockey y trabajo

06 April 2010

5 stempels verder

18 Januari 2010

Barra Honda

10 December 2009

¡Pura Vida!

25 November 2009

Buenas!
Annick

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 11730

Voorgaande reizen:

16 November 2009 - 13 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: